Leveranssäkerhet
Vi arbetar ständigt med att öka leveranssäkerheten och därmed minska avbrottstiderna till våra kunder. Investeringar görs årligen med ca 20 MSEK för att förbättra vårt elnät. Trots att vi till stor del har ett renodlat landsbygdsnät har vi kommit långt med moderniseringen av elnätet. Under den senaste tioårsperioden har 400 km jordkabel förlagts i mark och 170 km friledning raserats. Ledningsnätet är 225 mil långt och hela 91 % av nätet ligger i jordkabel under mark, 6 % som hängkabel i stolpar och endast 3 % återstår i luftledningar.
Oplanerade strömavbrott
Både antal strömavbrott och längden på dem är starkt beroende av väder och vind och varierar mycket mellan åren. Det framgår i statistiken nedan. På senare år har våra avbrottstider minskat och vi ser nyttan av våra investeringar. År 2018 sticker ut i negativ medning i statistiken då vi drabbades av två stora strömavbrott utanför vår kontroll, då regionnätet som levererar el till vårt distrubutionsnät falerade och ledde till omfattande strömavbrott för många av våra kunder.
Statistik över oplanerade avbrott:
År | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
Antal avbrott per kund (st) | 0,6 | 0,5 | 1,7 | 1,4 | 1,1 | 3,9 |
Avbrottstid per kund (min) | 44 | 35 | 64 | 96 | 45 | 236 |
Planerade elavbrott
Planerade avbrott aviseras till våra kunder genom ett vykort i brevlådan samt sms och e-post, ca en vecka innan avbrottet. Antalet planerade avbrott och längden på dem är relativt konstant över åren. Våra kunder får i genomsnitt ett planerat avbrott vart tredje år som varar i cirka 40 minuter.
Läs mer om avbrottsstatistik på Energimarknadsinspektionens hemsida.