Leveranssäkerhet
Vi arbetar ständigt med att öka leveranssäkerheten och därmed minska avbrottstiderna till våra kunder. Investeringar görs årligen med ca 20 MSEK för att förbättra vårt elnät. Trots att vi till stor del har ett renodlat landsbygdsnät har vi kommit långt med moderniseringen av elnätet. Under den senaste tioårsperioden har 400 km jordkabel förlagts i mark och 170 km friledning raserats. Ledningsnätet är 231 mil långt och hela 92 % av nätet ligger i jordkabel under mark, 6 % som hängkabel i stolpar och endast 2 % återstår i luftledningar.
Oplanerade strömavbrott
Både antal strömavbrott och längden på dem har historiskt varit starkt påverkade av väder och vind. På senare år har dock våra avbrottstider minskat orsakat av våra investeringar i markförlagd kabel. Våra avbrottstider påverkas därmed inte på samma vis som tidigare av väder och vind.
Statistik över oplanerade avbrott:
År | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
Antal avbrott per kund (st) | 0,8 | 0,6 | 0,5 | 1,7 | 1,4 | 1,1 |
Avbrottstid per kund (min) | 56 | 44 | 35 | 64 | 96 | 45 |
Planerade elavbrott
Planerade avbrott aviseras till våra kunder genom sms och e-post, några dagar innan avbrottet. Antalet planerade avbrott och längden på dem är relativt konstant över åren. Våra kunder har i genomsnitt ett planerat avbrott var fjärde år som varar i cirka en timme.
Läs mer om avbrottsstatistik på Energimarknadsinspektionens hemsida.