Energiskatt

Energiskatt på el

All elektrisk kraft som förbrukas i Sverige är enligt lag skattepliktig och det är ditt elnätsföretag som fakturerar energiskatten.

Från 1 januari 2026 sänks energiskatten med 7,9 öre/kWh till 36,0 öre/kWh (45,0 öre/kWh inklusive moms). 

Reducerad energiskatt

Vissa kunder, exempelvis företag med industriell tillverkning kan erhålla reducerad energiskatt. Företaget ansöker om reducerad energiskatt direkt hos skattemyndigheten. Lägre skatt fås genom avdrag i deklarationen eller ansökan om återbetalning från Skatteverket. På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om hur du går till väga.

För den reducerade energiskatten gör Skatteverket ett grundavdrag på 8 000 kr per kalenderår och företag. Den som betalar lägre energiskatt än 8 000 kr/år har således normalt ingen nytta av att ansöka om reducerad energiskatt. För vissa verksamheter finns dock en beloppsgräns på 500 kr per kalenderår, exempelvis yrkesmässig växthusodling inom jorbruket. Kontrollera med Skatteverket vad som gäller för just din verksamhet.

Utöva din ångerrätt

Du har rätt att frånträda ditt avtal (ångerrätt) inom 14 dagar utan att ange något skäl, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Fyll i uppgifterna nedan och bekräfta att du vill frånträda avtalet. Vi skickar omgående ett mottagningsbevis till din e-post med uppgift om tidpunkten då vi tog emot din anmälan. Returnera varan inom 14 dagar; återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi mottagit din anmälan (eller varan).

Ångerrätt

”*” anger obligatoriska fält

Ditt mottagningsbevis skickas till denna adress.
*
Jag är inte en robot