Var uppmärksam vid telefonförsäljning
Får du erbjudande om att byta elhandlare via telefon? Var extra försiktig, be att få erbjudandet skriftligt och läs noga igenom avtalsvillkoren innan du tackar ja. Just nu får Energimarknadsinspektionen (Ei) många klagomål om att aktörer via telefonförsäljning uppger att de samarbetar med kundens befintliga elleverantör eller elnätsföretag trots att detta inte stämmer.
Med anledning av detta vill vi på Varbergsortens Elkraft ek. för. och Varbergsortens Elförsäljning AB förtydliga att vi inte samarbetar med någon annan elleverantör.
Energimarknadsinspektionen (Ei) får in relativt många klagomål från både privatpersoner och företag som känner sig lurade av telefonförsäljare. Det kan till exempel handla om att telefonförsäljaren genomfört ett byte av elhandlare mot ens vilja, att det nya elavtalet har orimligt lång uppsägningstid eller att man varit tvungen att betala en depositionsavgift.
Som kund är det därför bra att vara uppmärksam och känna till sina rättigheter. Som privatperson har du enligt lag rätt att ångra dig upp till 14 dagar efter att du ingått ett avtal. Småföretagare däremot omfattas inte av samma konsumenträttigheter som privatpersoner.
– Det finns ingen ångerrätt för företag och heller inget krav på att ett avtal måste vara skriftligt. Det är därför viktigt att du som är företagare tar reda på vad det är du tackar ja till. Annars kan det bli så att du sitter fast i ett avtal som du inte vill ha. Småföretagare har inte samma skydd som konsumenter och inte heller samma möjligheter att få hjälp vid tvistelösning, som till exempel att ta sitt ärende till Allmänna reklamationsnämnden. Företagare måste själv driva tvisten i domstol vilket kan vara dyrt och ta mycket tid, säger Sanna Westman Carling, analytiker på Energimarknadsinspektionen.